Abstract
The urban knowledge is mandatory in the Architecture syllabus. However,
the subjects to understand the evolution of cities, their planning, design and
governance, have particular complexity, especially the ones regarding technical
issues, linked with the Sustainable Development Goals, as mobility, energy,
economy and climate change. To solve this gap, different authors argue that a
ludic approach can be useful for university lessons and even to improve the
professional practices. This paper discusses two cases of academic projects in
Portuguese universities, with the common aim of designing urban solutions as follies
connected to the regional environment. Despite of the specific complexity, they
both prove that these flexible tools, although do not prevent the use of traditional
methodologies in the learning processes of architectural education, can be
especially relevant for the next generations in a context of digital university
training.Resumo
O conhecimento urbanístico é
obrigatório nos cursos de Arquitetura. Contudo, as matérias para entender a
evolução das cidades, o seu planeamento, projeto e governação, têm a sua própria
complexidade, especialmente quando relacionadas com aspetos técnicos, ligados
aos Objetivos de Desenvolvimento Sustentável, como mobilidade, energia,
economia e alterações climáticas. Para preencher esta lacuna, diferentes
autores consideram que uma aproximação lúdica pode ser útil no ensino
universitário e até para melhorar as práticas profissionais. Este artigo
comenta dois casos de projetos académicos em universidades portuguesas, que
partilham o interesse por soluções urbanísticas através de follies vinculadas ao enquadramento regional. Para além da
complexidade específica, ambos demonstram que os instrumentos flexíveis, sem se
prescindir do uso de metodologias mais tradicionais no processo de educação da
arquitectura, poderão ser especialmente relevantes para as próximas gerações,
num contexto digital de ensino universitário.* Artigo publicado no número 2 da revista científica UOU, com Virginia Sellari, Susana García Fueyo e Daniel Casas-Valle. Disponível em: https://revistes.ua.es/uou
** Desenho de Virginia Sellari.
Sem comentários:
Enviar um comentário